Krásné s profesionály: Nahlédněte do tajů práce módní stylistky s Olgou Rochowanskou!

Inspirace, Ostatní - Krásné s profesionály: Nahlédněte do tajů práce módní stylistky s Olgou Rochowanskou!

30.10.2017

V rámci nového cyklu článků Krásné s profesionály se bavíme s odborníky a odbornicemi v beauty odvětví. A čím jiným tento cyklus odstartovat než rozhovorem s osobní stylistkou! Olga Rochowanská nám řekne, v čem práce stylistky spočívá, jaké největší chyby děláme při oblékání a nakonec možná prozradí i nějaký tip z oboru!

V Česku koluje spousta mylných představ o práci módní stylistky. Jaká je tedy náplň Vaší práce? Oblékáte jen celebrity?

Mezi stylisty existují velké rozdíly, ale moji klienti jsou běžní lidé, žádné celebrity. Většinou se na mě obracejí s různými problémy s oblékáním. Já se s nimi nejdříve sejdu na konzultaci, abych ten problém odhalila a klienta poznala, načež ve většině případů jdeme nahlédnout do jejich šatníku. Poté je nasměruji, jak efektivně dosáhnout funkčního a dobře kombinovatelného šatníku. Co se stereotypů týče, hodně se mi stává, že se lidé bojí, že jim vyhodím celý šatník nebo že je budu nutit si v obchodě koupit kousek, který se jim nebude líbit, ale takto to nefunguje.

tisk_olga_19

Jak to tedy funguje?

Nespolupracuji s žádným obchodem a klienti mě platí hodinově, takže se opravdu nemusí bát, že bych jim něco vnucovala. Mým cílem není to, aby na mě lidé byli závislí při každém nákupu a rozhodně bych jim neporadila, aby si koupili něco, v čem se necítí dobře. To, že jim určité oblečení sluší, je sice důležité, ale alfou omegou je to, aby se jim oblečení líbilo a cítili se v něm dobře. Spíš jim radím, kdy a kam chodit nakupovat.

A prohlídka šatníku?

Ta slouží především proto, abych se mohla na klienta napojit, abych poznala jeho styl a osobnostní rysy, protože to je také velmi důležité při oblékání. Taky je výhodou, když vidím, že se nemusí kupovat celý nový outfit a naopak se může nějaký základ najít i v tom šatníku. Mám taky připravený dotazník, ve kterém se snažím zjistit, co se klientovi líbí.

Z jakých důvodů a jací lidé se na Vás obrací nejčastěji?

Obrací se na mě ženy i muži. Často je to kvůli životním změnám. Najdou si například nové zaměstnání a chtějí se oblékat adekvátně. Dále mě vyhledávají klienti, kteří nemají na nakupování čas, nebaví je to, nevyznají se v oděvních značkách. Nebo mě vyhledávají vyloženě kvůli speciálním událostem. Nedávno jsme s jednou spisovatelkou vybíraly šaty na křest nové knihy. Taky mě vyhledává hodně lidí nekonfekčních velikostí, jsou příliš drobní nebo naopak korpulentní a v obchodech nemají skoro žádný výběr. Od toho se nejvíce liší české obchody od těch zahraničních, velmi chudým výběrem hraničních velikostí. Dokonce se stává, že české prodavačky v obchodech posílají drobnější lidi do dětských oddělení nebo pány do dámských. To se mi v zahraničí nikdy nestalo.

Když už jste se zmínila o zahraničí, můžete odhadnout, v čem Češi dělají největší chyby při výběru oblečení?
illie_s

Móda je dost individuální, takže se dá říct, že každý dělá chybu někde jinde. Ze svých zkušeností ale můžu říct, že lidi v Česku nejsou zvyklí dívat se na kvalitu oblečení, složení a často upravuji velikosti. Stane se, že lidé uvidí nějaký kousek v akci a za vidinou nízké ceny koupí kousek, který jim nesedne, nebo se nedá kombinovat s ostatním co je v šatníku. Také Češi moc neumí odhadnout vhodné oblečení na určité příležitosti. Málo přemýšlí nad tím, co svým oblečením světu sdělují.

A na závěr, mohla byste nám prozradit nějaké tipy v oblékání?

V prvé řadě vždycky všem svým klientkám radím, aby žádné obecné tipy na oblékání nebo pravidla nečetly. Zpočátku své kariéry jsem jich přečetla také dost, ale v praxi u klientů jsem zjistila, že spousta teorií je nefunkční. Každý musí prostě dojít k tomu, co mu sedne a v čem se cítí dobře. Další tip, který vždy říkám, se vztahuje k oživení outfitů. Najděte si typ doplňku, do kterého se nadchnete a bude vás bavit ho obměňovat. Stačí jeden výrazný prvek outfitu, mohou to být boty, kabelka nebo například nehty. Já osobně mám například slabost pro brýle.

Přihlášení do newsletteru

Zajímají vás novinky ze světa nehtového designu? Nechejte mi tu svůj e-mail a novinky vám pravidelně zašlu rovnou do vaší schránky!